Saturday, January 31, 2009

*PPSMI...Wajarkah??

hurmmm...
.
Supposedly this issue was posted yesterday, but due to wireless break down, I delayed it..HUrmmm...
.
OK..Back to the topic..PPSMI..Wajarkah?? PPSMI is stand for Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris adalah satu dasar pendidikan di Malaysia yang menetapkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantara mata pelajaran Sains dan Matematik pada semua peringkat pendidikan (wikipedia.com)..
.
The objectives of this 'Dasar' is to improve human capital and to prepare the education system in Malaysia toward a develop country in a few years more (website KPM)..There are a lot of issues when the government come out with this thing in 2003 by Tun Dr. Mahathir..But, until now, the government still running the system.
.
For me, the system has pros and cons..
.
1) Jika kita lihat pada sudut positifnya, sistem ini akan membawa kebaikan kepada pelajar khususnya dan pada negara amnya.Bahasa Inggeris adalah bahasa antarabangsa dan Sains dan Matematik adalah mata pelajaran yang dianggap penting dan bersifat universal.Justeru, di era globalisasi ini, amat penting bagi kita membuat perubahan penting untuk bersaing dengan negara-negara maju yang lain.
.
2) Sebaliknya, sistem ini telah mewujudkan jurang yang besar kepada pelajar luar bandar dan bandar.Mengikut kajian yang dilaksanakan, pelajar luar bandar sukar untuk menguasai Bahasa Inggeris.Disebabkan itu, ada pendapat mengatakan yang peningkatan graf kelulusan mata pelajaran Sains dan Matematik adalah banyak disumbangkan oleh pelajar bandar yang majoritinya bersetuju dengan perlaksanaan dasar ini
.
In my oppinion, let the system just running toward Malaysian students. School admin, Teachers, Parents and all people who incharge must be responsible to this system. It will bring many benefits to us if the system succeed!! Dekat P&P je belajar dalam English, tp kt luar kelas, fahamkan lah dengan Bahasa Melayu.The most important is the knowledge NOT the language!! and let the questions are set in bilingual..huhu..so, it gives the students chance to answer in Bahasa or English..So, What YOURS???
.
ShukStarz: kajian ada mengatakan, subjek penting harus diajar dengan Bahasa setempat, mean Bahasa Melayu supaya pelajar dapat lebih faham..

2 comments:

Opah Sue said...

Isu ni sebenarnya dibawakan oleh orang2 yg x puas hati sbb x dpt elaun PSSMI (cikgu2 la tu) dan org2 yg kononnya nak memartabatkan BM.
To me, kalau nak martabatkan BM bukan dgn tak belajar English. Istilah2 pun banyak pinjam dari bahasa lain, macamlah BM tak cukup istilah.
tengok Korea, Jepun dan Perancis contohnya. walaupun maju tak pernah pun pinjam istilah English. Mereka pun sebenarnya tahu jugak cakap English. Tapi tak pernahpun bercakap campur aduk macam orang kita.
Kalau tak banyak pun, sedikit peningkatan dalam English memang ada kat pelajar luar bandar. Kalau betul lah belajar dalam English menurunkan peratus kelulusan Math dan Science, macamana pulak orang dulu2 yang ambil LCE, MCE dan GC tahun 40an - 60an dulu? Tak mati pun. Malah ramai yang berjaya. Belajar semua subjek dalam English pulak tu, bukan setakat 2 subjek tu je. Bukak mata hati dan bukak fikiran tu wahai MELAYU yang LAYU.
I agree with you. What's important is the knowledge, not the language.
Kalau ilmu tu ada dalam bahasa yahudi pun, belajar la ilmu tu. Bukan belajar macamana nak jadi macam yahudi.

Shukstarz said...

huhu..
thanks teacher for your oppinion!!
actually, the probs here is MENTALITY!!
come on guys!!!

kita da dlm era global..Bile lagi nak capai kata Melayu GLOKAL???